
46 International Journal of Crisis Communication, 2019, 3, 46-57  

 
 E-ISSN: 2617-121X/19  © 2019 Green Publishers 

Journalism and Democracy: A Study of Online News and Print 
News Coverage of the 2013 Malaysian General Election 

Mohd Faizal Kasmani* 

Universiti Sains Islam Malaysia 
Abstract: Journalism is seen as an important factor in fostering the conditions necessary for democracy to thrive. 
Dominant scholarship on journalism has tended to adopt the connection between journalism and democracy as a 
naturalised part of understanding the value and norms of journalism practices. However, there are considerable 
differences in how journalists understand their role based on social, cultural, historical and political contexts. This study 
looks into the coverage of two Malaysian news providers, namely MalaysiaKini which represents online journalism, and 
Sinar Harian, which represents press journalism in Malaysia. The 13th Malaysian General Election will be used as a case 
study. Both news organisations are regarded as models of emerging free and independent journalism practice in 
Malaysia. Based on Brian McNair’s (2003) normative understanding of political journalism, this article attempts to 
understand how normative expectations of journalism in an emerging democracy such as Malaysia are practised and 
understood. Findings show that although Sinar Harian provides a more balance coverage and attempts to provide 
objective reporting of the political reality in Malaysia, MalaysiaKini is more effective in playing the role of a watchdog over 
ruling authorities. 

Keywords: Journalism, Democracy, Online News, Malaysia, Election. 

INTRODUCTION 

Like many developing countries in Asia, journalism 
practice in Malaysia is believed to be rooted in the 
concept of ‘developmental journalism’ where journalism 
is expected to be constructive in reporting the 
development process of the country [1]. Critics of 
developmental journalism argue that such a concept 
acts as a camouflage for government control of the 
media through a combination of media regulations and 
political-based ownership [2, 3]. The implication is that 
such controls result in limiting opposition voices in 
mainstream media, restricting access to alternative 
voices and presenting uncritical coverage of 
government policies. 

Although there are strong limitations on the practice 
of independent journalism in Malaysia, it is important to 
recognise that for the past two decades there have 
been contentious dynamics in Malaysian politics [4]. 
The expansion of civil society organisations, 
particularly since the 1980s, has witnessed a growing 
competition between political elites within parties and 
other political movements within society. The 
contentious elements in competitive elite politics and 
the expansion of civil society organisations have 
presented the media in Malaysia with possibilities for 
change in the way that news is created, presented and 
consumed [5]. 

 

 
 

*Address correspondence to this author at the Universiti Sains Islam Malaysia;  
E-mail: faizalkasmani@usim.edu.my 

The internet has been important in underlying the 
changes in political communication in Malaysia. It has 
opened a new space for speech, particularly in 
facilitating offline political expression and action [6, 7]. 
The lack of any legal requirement for licensing online 
publications, and the government commitment not to 
govern the internet as part of an effort to attract 
international investment, have facilitated the rise of 
independent news portals [8; 9]. This has created a 
boisterous and democratic online media environment in 
contrast to a much more controlled mainstream media 
environment in Malaysia [10, 8]. 

One website that has been regarded as an 
influential online news medium in Asia is MalaysiaKini 
[10, 8, 11]. MalaysiaKini, a daily news site launched 
before the 1999 elections, is seen as the example of 
independent media in Malaysia. It is regarded as an 
anomaly in the Malaysian media system mainly 
because of its critical reports of the government which 
give space to the opposing groups, whereas all of the 
mainstream media openly practice a pro-government 
policy. As of January 2015, MalaysiaKini was the 
number one most visited news portal in Malaysia with 
more than 1.2 million visitors every month [12]. 

MalaysiaKini is also praised for its journalistic 
practice. Janet Steele [11] explains that although 
MalaysiaKini operates online, it upholds high standards 
of journalism. She argues that MalaysiaKini practices 
the norms and values of independent journalism such 
as covering both sides of the political argument and 
giving voice to the voiceless. MalaysiaKini is credited 
with sustaining a generally pro-democratic, secular, 



Journalism and Democracy International Journal of Crisis Communication, 2019, Vol. 3, No. 3     47 

multiracial perspective and for promoting a non-
particularistic collective identity among its readers [9].  

Although much attention is given to online news 
with regard to independent news practices in Malaysia, 
this does not mean that the mainstream media, in 
particular the English and Malay newspapers, are 
unaffected by the expansion and liberalisation of the 
news space in Malaysia. This change has become 
more prominent particularly since 1998 which saw a 
shift in the battleground of opinion towards cyberspace, 
triggered by the sacking of former Deputy Prime 
Minister, Anwar Ibrahim. Although most of the 
newspapers, particularly the Malay newspapers, still 
maintain a pro-government stance mainly due to the 
concentration of press ownership in the hands of a few 
who are closely aligned with the government, one of 
the newspapers that could be seen as pushing towards 
an independent form of reporting is the Malay daily 
Sinar Harian. Sinar Harian, which began publication in 
2006, is increasingly acquiring a reputation for 
presenting fair coverage of both the ruling and 
opposition parties [12]. It is published by the 
Karangkraf Group, owned by Dato’ Hussamuddin 
Yaacub who has been operating in the publishing 
business for the last 35 years. The newspaper 
describes itself as a newspaper that is ‘transparent and 
neutral’ [13]. A study by Wan Rohila, Nurul and Ilyas 
[14] that undertook a content analysis over a 15-day 
campaign period during Malaysia’s 2013 General 
Election, found that Sinar Harian attempted to present 
balanced reporting by giving space for both parties to 
present their ideas and defend their stance. 

Media ownership and control continue to play a 
pervasive role in restricting journalistic practices in 
Malaysia. For print media such as Sinar Harian, the 
Printing Presses and Publications Act (PPPA) 1984 
governs and shapes the newspaper industry where the 
ministers have the power to grant or revoke the permit 
of a publication. Although online media is not subjected 
to PPPA, there are at least three laws governing online 
and traditional media, namely the Official Secrets Act 
(1972), the Sedition Act (1948), and the Defamation 
Act (8). 

However, the growth of civil society and the 
dynamic of political contentiousness, together with 
increased use of the internet, is a powerful force in 
widening participation and empowering the press to 
question and challenge the authorities as never before 
[10]. Jason Abbott [10] argues that the impact of the 
internet and social networking are playing a crucial role 

in nurturing and enabling the dissemination of 
democratic norms, institutions and practices. 

This article proposes that despite the modern notion 
of free and open political journalism, initiated by 
western scholarship and closely linked with the 
development of democracy, the connection between 
journalism and democracy is not fixed and universal 
but influenced by cultural traditions, historical 
experiences and political values [15]. This article 
investigates how MalaysiaKini and Sinar Harian, both 
regarded as a elements of emerging free and 
independent journalism in Malaysia, have understood 
and practised the normative expectations of political 
journalism in a country where the practice of 
democracy is described as a ‘facade’ and where 
control of the media is still pervasive. The discussion 
will be based on Brian McNair’s [16] normative 
understanding of political journalism in a democracy, 
namely journalism as a source of information in a 
deliberative democracy, journalism as a watchdog, 
journalism as a mediator or representative on behalf of 
the citizenry, and journalism as participant/advocate.  

JOURNALISM AND DEMOCRACY 

Malaysia is an example of ‘Asian democracy’ which 
stresses the virtues of ‘Asian communitarianism’ and 
good governance [8, 17]. In countries such as 
Malaysia, Singapore and Indonesia, Asian democracy 
was matched by impressive economic results and 
rising standards of living. Critics, however, argue that 
such ‘Asian values’ were used to justify human rights 
violations [17]. In the more economically advanced 
Singapore and Malaysia, although civil liberties are 
violated less openly, the democratisation process is still 
resisted. Diamond [18] has described Malaysia and 
Singapore as examples of hybrid ‘electoral autocracies’ 
where multi-party elections take place but there has 
never been alternation of political power in office. 

Although its neighboring countries, particularly 
Singapore, continue to be more or less couched in 
Asian democratic practice, Malaysia has seen a more 
democratised political opening. The triumph of the 
opposition groups in 2008, who manage to deny 
Malaysia’s ruling coalition — the Barisan Nasional (BN) 
— its two-thirds majority in Parliament for the first time 
in 40 years and again in 2013 when the opposition 
groups gained more seats, are an early sign of the 
downfall of Asian democracy which, among other 
factors, justified the crackdown on political opposition 
and the resistrictions on press freedom. Such changes 



48    International Journal of Crisis Communication, 2019, Vol. 3, No. 3 Mohd Faizal Kasmani 

are credited to a vibrant civil society and political 
opposition, aided by the emergence of the internet 
which has been highly significant in the development of 
diverse media content in Malaysia [18]. 

Although Mustafa Anuar [2] argues that the 
journalistic fraternity was built on the hierarchical 
nature of Malaysian society where there is so much 
respect and deference given to political leaders, 
resulting in a submissive newsroom culture, the current 
opening of public speech in Malaysia has raised the 
discussion about independent journalism practice. 
Political communication scholars argue that elements 
of resistance or dissent have always existed in Malay 
political culture [20] and impulses toward adversarial 
journalism remain, even within mainstream media [4]. 
Malaysian politics has also seen a longer history of 
factional rivalry both within and between the parties of 
the ruling Barisan Nasional (BN) coalition and its 
dominant element, the United Malays National 
Organisation (UMNO). From the late 1990s this was 
followed by more substantial civil society developments 
and by the reformasi movement which was initiated by 
Anwar's arrest (8).  

The political opening, which has partly been 
credited to online and other diverse media in Malaysia, 
has raised an interesting question about journalism 
practice, particularly within Asian countries. The 
concept and practices of adversarial journalism which 
are critical and independent of the state are believed to 
have been formed simultenously with the birth of 
democratic societies in the early seventeenth century 
during the French Revolution and also during the 
American War of Independence [16]. Since then, 
journalism has contibuted to the strengthening of a 
functioning public sphere [21] which has been an 
important feature of democratic political and media 
cultures [16]. The American scholars who were the 
leading researchers in the field mostly regard the 
relationship between journalism and the state in terms 
of classical liberal thought in which the role of the press 
was to critically scrutinise the authorities, carried by an 
adversarial stance [22]. This also means that the 
journalism/democracy nexus was mainly based on a 
particular version of liberal understanding to which 
most western scholars subscribed. This version of 
modernity is associated with rationality, reasoned 
thought and the objectivity which journalism was 
expected to promote [23]. Journalism, therefore, has 
been seen as an important factor in fostering the 
conditions necessary for democracy to thrive. As a 
result, dominant scholarship on journalism has tended 

to adopt the connection between journalism and 
democracy as a naturalised part of understanding what 
journalism is for [23]. 

Previous research into the culture of journalism has 
revealed considerable differences in how journalists 
understand their role, including the ethical norms that 
guide their practices as well as the social and political 
context which affects their journalistic work [15]. In 
other words, the meaning of journalistic concepts such 
as press freedom is not fixed but influenced by social, 
cultural, historical and political contexts [24]. In the 
case of non-western journalistic practices, such as in 
Asian countries, the consensus about the meaning of 
basic norms in journalism such as objectivity, 
impartiality and balance, have not yet been found [15]. 
This also means that in the newly emerging practice of 
democracy, journalistic practices might be functional 
and legitimate in their own right and context. There are, 
therefore, different interpretations and practices of 
press norms and freedom that exist between and within 
the emerging democracies [15]. 

Although the discourse of journalism, which 
propagates a model based on the practices of 
detachment and adversarialism, is seen as the 
dominant paradigm that guides the relationship 
between media and politics, this study believes that 
journalistic institutions and norms are continuously re-
created through collective discourses and social 
interactions unique to each society [15] and that they 
mean different things in different cultural contexts.  

At the same time, this study understands that the 
rise of professionalism in global journalism is closely 
related to the conceptualisation of a shared 
occupational ideology that is based on the idea that 
journalists all over the world share the same 
understanding of values, practices and strategies that 
characterise their profession. This shared occupational 
ideology is seen as an intellectual process in which the 
collective ideas and views of a particular group, mostly 
on social and political issues, are shaped and shared 
by its members [25, 26]. Brian McNair [16] postulates 
that in a democracy the normative expectations of 
political journalism are defined according to four 
headings. First, they are based on the understanding of 
journalism as a source of information in a deliberative 
democracy. In this regard journalism is expected to 
function as a reliable and accurate information provider 
to help citizens make informed choices. Journalism is 
tasked with providing high-quality and independent 
news which is crucial to enabling the public to 



Journalism and Democracy International Journal of Crisis Communication, 2019, Vol. 3, No. 3     49 

participate effectively in political activities. Reporters, 
therefore, should strive to be objective in 
representating political reality and should try to be as 
neutral and detached as possible. McNair [16] explains 
that partisan journalism, although permitted, should be 
differentiated from detached, balanced reportage. 

Second, journalism functions as a watchdog over 
the authorities. This assumption is based on the role of 
the press in a democracy which is to critically scrutinise 
the elite groups or other influential sectors of society. 
Journalism is tasked with checking-up on the activities 
of powerful groups, including goverments, and 
monitoring the exercise of power on behalf of the 
citizen.  

Third, journalism is a mediator or representative on 
behalf of the citizenry. In this respect journalists should 
act as a mediator between the citizen and the politician 
as well as ensuring that the voice of the public is heard. 
This includes allowing users to contribute to the news 
content. Online news in particular, is expected to 
provide space for this kind of dialogic system of 
journalism which offers the possibility of a collective 
effort by both news producers and news consumers to 
re-negotiate how news is produced through interactivity 
and hyperlinking [27]. Matheson [28] explains that one 
of the possibilities of online journalism is that the 
readers and users are active players in the production 
and delivery of the news. 

Fourth, journalism takes a position as advocate or 
champion of particular political positions and is partisan 
with respect to the public debate. In this way journalism 
is persuading the public to support a particular view but 
still provides factual accuracy in reporting. Although 
this appears to contradict the notion of objectivity, 
which expects journalists to fairly represent each 
leading side in a political controversy and to report 
news without slanting or shaping its formulation in any 
way [29], McNair [16] argues that, based on the 
features of political journalism in a democracy, it is still 
possible to separate fact from opinion. 

METHODOLOGY 

The methodological framework of the analysis in 
this study is based upon Roger Fowler’s [30] seminal 
work, Language in News, which lays down the initial 
framework for a ‘critical’ study of news. He argues that 
linguistic structure plays an important role in news 
construction. Fowler [29] regards news not as ‘facts 
about the world’, but as a construction of ‘ideas’, 
‘beliefs’, ‘values’, ‘theories’, ‘propositions’ or ‘ideology’ 

[30, p. 1]. He views news as a ‘particularly important 
example of the power of all language in the 
construction of social reality’, articulated from a 
particular ideological position based on the social, 
political and economical positions of the news 
institution [30, p. 10].  

Therefore, this study investigates the news 
language employed within the coverage of 
MalaysiaKini and Sinar Harian during the 2013 
Malaysian General Election. It is based on the 
assumption that journalism constructs ‘facts’ based on 
the ‘values’ and the ‘ideology’ of the normative 
expectations of political journalism in a democracy, 
namely journalism as source of accurate information, 
journalism as a watchdog over the political elites, 
journalism as representative of the public, and 
journalism as advocate [16]. 

The analysis of the textual features of the 
MalaysiaKini and Sinar Harian news, which is 
conducted by the author, will be based on lexical 
features, sentence construction of texts, and analysis 
of direct quotations and indirect quotations. Lexical 
analysis is concerned with the usage of words that may 
‘convey the imprint of society and value judgment’ [31]. 
This includes the way that people are addressed and 
how sources are referred to. The analysis of sentence 
construction looks into transitivity, which explains the 
relationship between representatives in a news report, 
including their role and their actions in a news text [31, 
p. 54]. It also investigates the agency of the sentence, 
how sentences are connected, and the usage of 
active/passive voice and negative/positive sentences 
[32, pp. 101–110). The analysis of direct quotations 
and indirect quotations in this research will be adapted 
from Leon Barkho’s [33] conception of layers of hard 
news discourse in which he argues that different 
grammatical, lexical and semantic characteristics 
exhibit different social practices and assumptions. 

The result of the textual analysis was triangulated 
with interviews with the founders of Sinar Harian and 
MalaysiaKini, Stephan Gan and Husamuddin Yaacob 
respectively. The interviews were conducted by the 
author at the headquarters of Sinar Harian in Shah 
Alam, Selangor and MalaysiaKini in Petaling Jaya, 
Selangor, in July 2014 and May 2015 respectively. 

FINDINGS 

This article examines MalaysiaKini and Sinar Harian 
discursive strategies and practices in representing the 



50    International Journal of Crisis Communication, 2019, Vol. 3, No. 3 Mohd Faizal Kasmani 

13th Malaysian General Election. The duration covered 
by the analysis was the campaigning period from 1 
May 2013 until one day after the election on 6 May 
2013. Ten news articles published in Sinar Harian and 
ten articles from MalaysiaKini produced by its 
residential reporters were selected for textual analysis. 
The selection of the articles is based on several key 
events before, during, and after the election. 

MalaysiaKini 

There were 137 news articles produced by the 
journalists of MalaysiaKini during the 2013 Malaysian 
General Election, excluding editorial writings, 
comments and syndicated news from news wire 
services. Looking at the direct quotation of the news as 
shown in Table 1, most of the sources of MalaysiaKini 
were from the representatives of the opposition party, 
Pakatan Rakyat, accounting for 51 per cent of the 
overall sources. Sources from the ruling parties, 
Barisan Nasional, were second, accounting for 21 per 
cent of sources.  

Table 1: Sources from Malaysiakini 

Sources MalaysiaKini 

 n % 

Barisan Nasional 16 21 

Pakatan Rakyat 39 51 

Police 4 5.5 

Malaysian Electoral Commission 5 7 

BERSIH 8 10 

Public 4 5.5 

Total 76 100% 

 

The discourse analysis of the selected articles from 
MalaysiaKini further supports the findings of the 
content analysis which showed that reports prepared 
by its resident journalists heavily supported the voices 
of the opposition parties. Two reports on the 1st of May 
2013, which covered the campaign trails of the 
opposition leader Anwar Ibrahim, are the best 
examples. Anwar’s direct and indirect quotations 
dominated two of the reports where part of the reports 
contains the use of verbs that supported Anwar’s point 
of views. 

Paragraphs 1, 2, and 3 (reproduced below) which 
paraphrased Anwar statements using the verbs 
‘delivered’ and ‘urged’ indicated ‘how the writer intrudes 
the event via what amounts to an evaluative comment’ 

[33, p. 15) and somehow gave an authoritative 
standing to statements from the opposition leader. 
Notice that the phrases ‘where the crowd turnout was 
also good despite it being an early morning 
programme’, in paragraph 3 and ‘Anwar worked up the 
crowd by leading the cry of “Reformasi …”’ in 
paragraph 4, demonstrate that the MalaysiaKini 
discursive patterns were closer to the opposition 
viewpoints and their interpretation of events.  

1. … Anwar delivered a warning to his supporters 
not to be ‘careless’ [34]. 

2. He urged everyone to check the status of their 
names on the electoral roll [34]. 

3. He earlier spoke to a jam-packed crowd of 
around 500 people in a small field in Seri Setia, 
where the crowd turnout was also good despite it 
being an early morning programme … [34]. 

4. At the end of the ceramah, Anwar worked up the 
crowd by leading the cry of ‘Reformasi’… [35] 

The Malaysiakini coverage on the 2nd and 3rd May 
2013 mainly discussed the issues of dubious voters, 
who were allegedly being transported to the Peninsula. 
An article on the 2nd May carried Anwar Ibrahim 
statement that more than 40,000 voters had been 
brought over by chartered flights funded by the Prime 
Minister’s office [36]. Another report on the 2nd May 
carried a reply from Barisan National secretary-general, 
Tengku Adnan Tengku Mansor, which denied Anwar’s 
claim. Through his indirect quotation, which was taken 
from BERNAMA, Tengku Adnan was paraphrased as 
saying that the flights were ‘organized and paid for by 
“friends of BN” to send “registered” voters back to their 
hometowns to vote’ [37]. Notice that the usage of 
quote/unquote in ‘friends of BN’ and ‘registered’ are 
laden with expressive value and contain the 
presupposition that the readers seem to already know 
who the ‘friends of BN’ and the ‘registered’ voters are 
that the clauses are referring to. The inclusion of 
‘quote/unquote’, as a way of positioning its use to 
demonstrate that these are the words of others, shows 
the writer’s disagreement with them.  

An article on the 3rd May 2013 featured a ‘vox-
populi’ or interviews with those who took the chartered 
flight [38]. Based on the direct and indirect quotations 
of the passengers on the flight, the report adopted 
positive framings towards opposition parties and a 
negative framing towards Barisan Nasional. Although it 
clarified that those who took the flight ‘had to prove 



Journalism and Democracy International Journal of Crisis Communication, 2019, Vol. 3, No. 3     51 

they were registered voters before being included on 
the list’, the article also explained through an indirect 
quotation from one of the passengers that ‘the trip 
home was paid for by “BN people”’. Again, the usage of 
quote/unquote in ‘BN people’ triggers a negative 
presupposition and an ‘implicit claim embedded within 
the explicit meaning of a text or utterance’ [31, p. 63]. 
This negativity towards Barisan National may have an 
ideological function in which the evocation of specific 
texts or textual series frame the reader’s textual 
experience and background knowledge [32, p. 127]. 
The article also featured a direct quotation from one of 
the passenger, stating that, ‘I just can’t wait to vote! Ini 
kalilah!’. The phrase ini kalilah!, or ‘this time!’, refers to 
the opposition slogan of the 2013 election. 

Paragraphs 1–5 (reproduced below) further report 
the opposition’s indirect quotations in MalaysiaKini’s 
[39] coverage of Anwar’s campaign one day before the 
election. Anwar’s statements were paraphrased using 
the verbs ‘has vowed’, ‘urged’, and ‘repeated his 
warning’, indicating ‘how the writer intrudes the event 
via what amounts to an evaluative comment’ [33, p. 
15]. This demonstrates that MalaysiaKini’s discursive 
patterns were closer to Anwar’s viewpoints and his 
interpretation of events. In addition, the usage of a 
direct quotation at the end of the news — ‘seize your 
destiny. Ini Kalilah!’ — without any attribution further 
shows the reporter’s support of Anwar’s stance and 
position.  

1. defacto PKR leader Anwar Ibrahim urged the 
country’s 13 million voters to turn up and cast 
their ballots with ‘faith, courage and vision’ [39] 

2. He also urged them not to get involved in the 
shredding or hiding of government documents if 
Pakatan were to seize Putrajaya from the BN 
tomorrow, after polling day [39]. 

3. He also urged Malaysians not to fear [39]. 

4. … he said in assurance [39]. 

5. He repeated his warning to the Election 
Commission … [39]. 

MalaysiaKini reporting on the results of a survey by 
the Merdeka Centre for Opinion Research on 3 May 
2013 shows a critical tone of coverage towards the 
ruling parties. The headline of the article — ‘Najib’s 
rating slide, BR1M not working’, shows the usage of 
negative verbs towards the subject [40]. The coverage 
of the poll results began with the statement that ‘BN 

chief Najib Abdul Razak’s approval rating sliding down 
a further 3 per cent from its last poll’. It then followed 
with a statement: ‘Pakatan Rakyat ahead of BN in 
terms of the favoured party to form the government’. 
The report further explained that the figure ‘reflects the 
slide in the “feel good” factor that was previously 
generated by the large-scale distribution of Bantuan 
Rakyat’s 1Malaysia (BRIM)’. 

There were three news reports produced by 
MalaysiaKini on 6 May 2009, one day after the election 
results were announced, and all show a clear tone of 
‘disapproval’. One of the reports opened with an 
indirect quote from the opposition leader that Pakatan 
Rakyat ‘refused to submit to the announced result […] 
claiming electoral fraud and irregularities’ [41]. Another 
report, headed ‘PKR chief to hold rally to protest 
electoral fraud’ [34], also opened with an indirect 
quotation from Anwar Ibrahim that called for a rally and 
‘warned of electoral fraud’. The third report from 
MalaysiaKini mainly featured statements from 
BERSIH’s co-chairperson, Ambiga, which explained 
the process of setting up a people’s tribunal to 
investigate the extent of electoral fraud [42]. BERSIH is 
a coalition of non-governmental organisations (NGOs) 
which aim to reform the current electoral system in 
Malaysia. 

Sinar Harian 

A simple quantitative analysis of the representation 
of sources by Sinar Harian from 1 until 6 May 2013, 
showed that there was a total of 128 sources quoted by 
Sinar Harian from 114 news reports taken from the 
national section of the newspaper. The sources from 
Pakatan Rakyat took up 17 per cent, 3 per cent more 
than sources form Barisan National. Sources from the 
police and the public came second and third with 21 

Table 2: Sources from Sinar Harian 

Sources  Sinar Harian 

 n % 

Pakatan Rakyat 22 17 

Police 21 16.4 

Public 19 14.8 

Barisan Nasional 18 14 

Expert sources  16 12.5 

SPR 14 10.9 

Others 18 14.4 

Total 128 100 



52    International Journal of Crisis Communication, 2019, Vol. 3, No. 3 Mohd Faizal Kasmani 

per cent and 18 per cent respectively. These were 
followed by expert sources which consisted of 
academics from local universities and Muslim religious 
scholars with 16 per cent. 

Textual analysis of Sinar Harian reports show that 
although it attempted to give balanced coverage of 
both sides, it tended to give more space to coverage of 
the ruling parties as compared to coverage of the 
opposition groups. News items featuring BN were given 
twice the length and had more space than news items 
on Pakatan Rakyat.  

Reports on 2 May 2013 of the campaign trails of the 
Prime Minister, Najib Razak, the Deputy Prime 
Minister, Muhyiddin Yassin, and the opposition leader, 
Anwar Ibrahim, are the best examples. The article on 
Najib’s and Muhyiddin’s campaign were twice the 
length and larger than the article on Anwar Ibrahim's 
campaign. Articles about Najib and Muhyiddin were 
accompanied by images but there was no image for 
Anwar’s article.  

The language construction of Sinar Harian reporting 
on Najib and Anwar stories, however, show clear 
differences. The lead on Najib’s speech contains clear 
transitivity and attribution with little interference from 
the reporter’s point of view [43]. Najib was quoted as 
‘admitting that the rural people are the hardcore 
supporters of the government, hence they are capable 
of contributing to a big win for BN’. The second 
paragraph stated that Najib ‘explained two factors why 
rural communities must continuously place high 
confidence in BN’. The use of the verbs ‘admit’ and 
‘explain’ portrayed Najib as yielding and submitting to 
the support of rural people. The word ‘continuously’ 
triggered a presupposition that Barisan Nasional could 
not have continuous support from rural people.  

In contrast, the reporting on Anwar’s campaign in 
the state of Putrajaya, which is the federal 
administrative centre of Malaysia, contains adjectives 
that describe his campaign positively [44]. The lead 
article began with the clauses ‘with blazing passion to 
overthrow the current government’, Anwar was said to 
have ‘urged the citizens of Putrajaya to create history 
by sinking BN’ in the 13th General Election. In the 
second paragraph, Anwar ‘urged the voters in 
Putrajaya to give their support’ to the incumbent PR to 
bring about change. In the fifth paragraph, the reporter 
interpretatively described that ‘Anwar is seen fully 
injecting commitment into the people of Putrajaya to 
make a difference’.  

Sinar Harian reporting on 1 May of a dialogue 
session entitled ‘PRU13 Manifesto: Barisan Nasional 
vs Pakatan Rakyat’, again shows the newspaper’s 
propensity to present the opposition parties in a 
positive light. The session, which was held by Sinar 
Harian, involved local political analysts discussing 
Barisan Nasional (BN) and Pakatan Rakyat (PR) 
manifestos. One of the articles on the main page 
contained a lead — ‘Manifesto presented by Pakatan 
Rakyat (PR) is closer to young people’ — which 
immediately shows support for the opposition group’s 
political pledges [45]. Notice the adjective ‘closer’ which 
shows the reporter’s attitude in endorsing the manifesto 
of the opposition group. 

Another story on the main page of the 1 May reports 
of Sinar Harian discussed the need to have an open 
debate about the manifesto pledges of BN and PR [46]. 
The argument was that if the debate was carried out in 
public, that would give Malaysian citizens a fair chance 
to deliberate on the manifesto and to make informed 
choices. In the middle of the article the report highlights 
arguments from a political analyst that the PR 
manifesto is more convincing in fulfilling the people’s 
need whereas BN’s manifesto is described as having a 
top- down approach and as being very much 
dependent on government agencies.  

Although Sinar Harian reports indirectly show its 
support towards Pakatan Rakyat, at times the 
newspaper reporting showed ‘backtracking’ or 
inconsistencies in the editorial. Coverage of the 
controversy over colourful mini-flags placed around the 
capital Kuala Lumpur, shows the newspaper’s polarity 
in its reporting. The main news item on page two, 
entitled ‘Muhyiddin asks KPN to investigate’, reports 
that the Deputy Prime Minister had asked the police to 
probe allegations that the flags placed around the 
capital were the focal point for demonstrations by the 
opposition should they lose [47]. The article also 
explained that the flags may be affiliated to the 
movement called the ‘Malaysian Spring’. The article did 
not explicitly mention who was responsible for the 
flags. However, most of the paragraphs insinuate that 
the flags are the work of the opposition parties.  

Page two also featured an editorial on the colourful 
mini-flags controversy [48] which clearly displayed 
disapproval of the movement to plant the coloured 
flags. The lead interpretatively questions ‘why it needs 
to be placed, whereas there was no logo for which 
party it stands for’. The writings show concern over the 
coloured flags which could lead to demonstrations. The 



Journalism and Democracy International Journal of Crisis Communication, 2019, Vol. 3, No. 3     53 

article on the next page, however, confusingly featured 
a story with pictures of the coloured flags in different 
locations. It included the image of the Deputy President 
of The People’s Justice Party holding the flags with the 
caption, ‘Nurul Izzah launched “Malaysian Spring” 
campaign as part of the PRU13’ [49]. The lead begins 
with, ‘it is understood that this movement was initiated 
by a group of individuals who want to enliven the 13th 
General Election campaign, voluntarily’. The words 
‘enliven’ and ‘voluntarily’ cast a positive twist on the 
article. In the following paragraph, Izzah was quoted as 
saying that the flags have nothing to do with the ‘Arab 
Spring Demonstration’ and that ‘attempts to relate the 
programme with the “Arab Spring” is the work of those 
who fear losing power’ and with ‘attempts to scare the 
people’. 

One clear feature of Sinar Harian reporting of the 
election is that its coverage of an issue mainly consists 
of arguments and counter-arguments between 
opposition leaders and government agencies. Sinar 
Harian’s report on 3 May 2013, for example, basically 
gives the Malaysian Electoral Commission (EC) more 
space on its pages to address the criticism hurled at 
them on the issues of migrant workers as illegal voters 
and on the introduction of indelible ink for voting. 
However, the overall tone of the article saw the EC on 
the defensive. The most dominant news item on the 3rd 
May [50] featured leads from the Chairman of the EC, 
Abdul Aziz Mohd Yusof. Abdul Aziz defended that 
voters coming from Sabah and Sarawak returning to 
the Peninsular ‘are the registered voters’ and not 
‘phantom’ voters as claimed by the opposition groups. 
The fourth paragraph featured quotations from the 
opposition leader Anwar, arguing that ‘the EC and the 
Prime Minister’s Office masterminded a large number 
of dubious voters to come from Sabah and Sarawak to 
Peninsular Malaysia’. For a mainstream Malay 
newspaper, featuring claims by the opposition group 
using the word ‘mastermind’ hurled at the PM’s Office 
and the EC is seen as bold and brazen. Besides having 
to answer opposition claims about the incoming voters 
from Sabah and Sarawak, paragraph eight of the news 
saw the EC defend itself by stating that it is ‘not on 
anybody’s side, even the government’. 	
  

Sinar Harian’s main reporting on the result of the 
13th General Election on the 6 May 2013 shows that 
Barisan Nasional gets the dominant news space as 
compared to the news on Pakatan Rakyat. The main 
title of the news, ‘BN remain in power’ [51], however, 
shows the newspaper’s attempt to appear not to be on 
the side of the ruling authorities. The word ‘remain’ in 

the headline indicates the closeness of the election 
result which saw BN again denied the two-thirds 
majority by opposition parties. The lead of the news 
stated that ‘BN managed to defend the federal 
government and will continue to administer the 
Putrajaya after beating rival PR in the 13th General 
Election’. The words ‘defend’, ‘will continue’ and ‘rival’ 
are significant, indicating that the government is no 
longer in a position that holds absolute power in the 
country’s political arena. In addition, the word ‘rival’ put 
Pakatan Rakyat and BN in an almost equal position of 
rivalry. Najib Razak was indirectly quoted as saying he 
was ‘hoping that the opposition parties would accept 
this decision with an open mind and allow the 
democratic process to run smoothly’. This quotation is 
significant in indicating the ruling parties’ awareness of 
the close competetion from the political forces of 
Pakatan Rakyat. 

DISCUSSION 

Findings from this study have proved that 
MalaysiaKini lived up to its niche reputation of exposing 
citizens to competing constructions, and of challenging 
the political reality created by the traditional media. It 
also gives voice to the marginalised opinions of the 
opposition groups and to civil society groups and brings 
them into the centre of political disocurse [6]. The 
findings of the textual analysis, however, also show 
that, at the same time, MalaysiaKini mainly upheld the 
voice of the opposition parties. 

Findings of the textual analysis of Sinar Harian 
show that it did not demonstrate a clear pro-
government, anti-opposition bias. The newspaper 
featured voices not only from the government, but also 
from opposition groups that are critical of the 
government. Analysis, however, shows that Sinar 
Harian gave more space to the coverage of the ruling 
party as compared with coverage of the opposition 
groups. News items featuring BN were evidently twice 
as long as news items on Pakatan Rakyat. This also 
means that news on PR would always be less 
dominant and would not define the news of the day. An 
attempt by Sinar Harian to give voice to the opposition 
groups, at the same time ensuring that the ruling party 
were given the dominant news space, also leads to 
inconsistency in their editorial. Many of the articles 
have an unclear tone of reporting and go back and 
forth in either ‘defending’ or ‘criticising’ the opposition 
groups. This muddled writing may be explained by the 
newspaper's attempts to be objective and neutral whilst 
at the same time adhering to the media laws and 



54    International Journal of Crisis Communication, 2019, Vol. 3, No. 3 Mohd Faizal Kasmani 

particularly to the Printing Presses and Publications Act 
(PPPA) which empowers the minister of internal 
security to revoke the permit of a publication.  

The findings show that in some ways both 
MalaysiaKini and Sinar Harian fulfill the four normative 
expectations of political journalism in a democracy as 
defined by Brian McNair [16]. First, both news 
organisations attempt to provide reliable and accurate 
information to help Malaysian citizens to make an 
informed choices in elections. Both news providers try 
to present the facts independently as the law permits 
and to provide accurate and thoughtful information 
about events during the elections. However, analysis 
shows that although Sinar Harian tended to give more 
space to the ruling parties, Sinar Harian shows a more 
balance coverage and attempt to provide an objective 
reporting of political reality in Malaysia. It strives to be 
as neutral and detached as possible by providing 
competing claims from both sides. MalaysiaKini, on the 
other hand, is more partisan towards the opposition 
parties and the analysis has shown that although the 
reporting is of high quality and independent, it did not 
present detached or balanced reportage. One of the 
reason for this is because of resource limitations. 
Unlike Sinar Harian, which is owned by the printing and 
publishing company Karangkraf, with an annual 
revenue of more than RM100 million, MalaysiaKini 
depends on subscriptions and advertising which 
contribute only about 50 per cent of its operation. The 
rest of MalaysiaKini’s operation is supported through 
the help of funding agencies from the National 
Endowment for Democracy (NED) and other 
international donors [52]. Such limitations, according to 
its co-founder Stephan Gan (personal communication, 
30 April, 2015) mean that MalaysiaKini can only afford 
a small number of reporters producing the news and, 
since the news portal raison d’être is to uphold the 
voices that have been marginalised in the media, it 
naturally opts to send its resources to cover the 
opposition parties campaign or events which will not 
have been covered by the mainstream media. 

Basically our English desk has no more 
than 10 journalists. Given that kind of 
situation, we have to decide on what is 
important. There is always a lot of news 
during the campaign period and you have 
to decide how to use your resources. 
Given the fact that mainstream media 
have not been reporting so well when it 
comes to opposition news, and I think we 
can do better, in that sense our focus is on 

covering the opposition news and using 
BERNAMA very much as the balance. 
Look, we are willing to publish the 
BERNAMA news, despite the fact that 
they are maybe attacking the opposition. It 
is up to our readers to decide. 

MalaysiaKini not only had limited resources, it also 
faced restriction in terms of gaining access to 
government events and campaigns due to its critical 
stance towards the ruling authorities. This could also 
explain why they tended to use sources from Pakatan 
Rakyat who were willing to be interviewed. In contrast, 
in terms of resources Sinar Harian was better equipped 
to cover both sides of the stories during the election 
campaign and, as explained by its news editor Norden 
Mohamed (personal communication, 30 August, 2014), 
this gave them enough information to do so. 

We have a team of reporters that cover 
Barisan Nasional and team of reporters 
that cover Pakatan Rakyat, and they will 
come back with their reports. When it 
comes to the same issue, we will portray 
both sides. 

Second, MalaysiaKini functioned much more 
effectively as a watchdog over the ruling authorities 
although, as a mainstream newspaper, Sinar Harian 
did a commendable job in providing critical coverage of 
the ruling authorities. This was mainly due to the fact 
that as an online news provider, MalaysiaKini is 
relatively free of government censorship as a result of 
the government’s pledge not to restrict the internet, 
particularly the licensing law. As a mainstream 
newspaper, Sinar Harian is still restricted by the 
Printing Press law which empowers the ministers to 
revoke the permit of a publication at any time. 
Therefore, the newspaper was more cautious in its 
reporting of the tit-for-tat between the ruling authorities 
and the opposition parties and tended to give a more 
dominant voice to the ruling parties. Although its 
founder Husamuddin Yaacob (personal 
communication, 15 October, 2014) did not concur with 
the findings that Sinar Harian gave more dominant 
space to the ruling parties and insisted that they were 
balanced, he admitted that the newspaper was aware 
of the ‘do’s’ and ‘don’t’s’ imposed on the press in 
Malaysia. 

We know what we can do and what we 
can’t do. We practice the concept of 
moderation. We did not push the limits. 



Journalism and Democracy International Journal of Crisis Communication, 2019, Vol. 3, No. 3     55 

There are some news portals that push 
the limit to an extent that they don’t appear 
objective … We have general guidelines 
where we don’t touch racial issues, 
religion and the right of Bumiputera or 
Kings in Malaysia. We have experience in 
publication for more than 30 years in 
Malaysia. That’s why we tend to be 
cautious.  

Third, Sinar Harian did a better job than 
MalaysiaKini as as a mediator or representative on 
behalf of the citizenry. This view is based on the 
sources from the public which were minimally 
represented in MalaysiaKini with about three per cent 
as compared to Sinar Harian with more than 14 per 
cent. However, for both news providers, readers still 
did not contribute much to the news content. Looking at 
the diversity of sources, both MalaysiaKini and Sinar 
Harian continued to prioritise elite sources, which 
mainly consisted of political representatives.  

Fourth, analysis shows that MalaysiaKini appeared 
to function as participant and advocate of the political 
positions of the opposition party during the 2013 
election coverage. Textual analysis shows that 
MalaysiaKini was seeking to persuade the reader of the 
political viewpoint of Pakatan Rakyat. In contrast, Sinar 
Harian tried to appear balanced in its reporting of the 
political voices of both sides. Sinar Harian’s stance to 
ensure it is seen as neutral was clearly reflected in 
Husamuddin’s Twitter posts a couple of days before 
the election. On 1 May 2013, his Twitter account stated 
that as both sides of the party ‘are confident to win’, 
they should also ‘ready themselves to accept defeat’. 
On 3 May 2013, Hussamuddin (personal 
communication, 15 October, 2014) again reasserted in 
his Twitter account that ‘Sinar Harian is the true voice 
of the Malaysian Citizen … fair and transparent’ and 
does not ‘take sides’. He reiterated this stance in his 
interview.  

Of course there are times during the 
elections where the ruling parties or the 
opposition parties wanted us to support 
them 100%, but we would not do that. We 
will remain fair forever.  

However, this does not mean that MalaysiaKini 
presented opinionated coverage. The online news 
provider still worked in the context of the separation of 
fact and opinion which is a structural feature of political 
journalism in a democracy, despite showing more 

support for the cause of the opposition parties. Stephan 
Gan (personal communication, 30 April, 2015) agreed 
that MalaysiaKini had a clear stance on issues such as 
human rights and a free press, both of which were 
being advocated by the opposition parties. 

We all know media organisation do have a 
certain stand on issues. We are different 
from The Star, we are different from the 
News Strait Times, they all have editorial 
positions. For MalaysiaKini, what I can say 
is that, and something that I always tell my 
reporters, that we are independent in the 
sense that we are not linked to any 
political parties, but it doesn’t mean that 
we are apolitical. We take a very political 
stance on a lot of issues that we feel very 
strong about — press freedom, anti-
corruption issues, human rights, good 
governance … things like that.  

LIMITATION OF STUDY AND IMPLICATIONS FOR 
RESEARCH IN THE FIELD  

In a semi-democratic country like Malaysia, where 
freedom of expression is somewhat limited and 
journalists are expected to exercise self-censorship, 
journalism finds itself in a deeply dialectical position. 
On the one hand, journalists are supposed to support 
government policies and to preserve the peace and 
harmony of the multiracial society and, on the other, 
they should monitor the conduct of the government to 
help the public to make informed choices [22]. 

Many interpretations could be made as to why the 
MalaysiaKini and Sinar Harian cover their news the 
way they do based on a discourse analysis of the 2013 
election. Although the analysis only concentrated on a 
specific duration of news coverage of both MalaysiaKini 
and Sinar Harian, it is hoped that the depth in which the 
samples were analysed and triangulated with the 
interviews, give credence and validity to this study. As 
media texts present a distinctive discursive moment 
between encoding and decoding, it is therefore 
important for future researchers to further investigates 
media discourse as a potential sites of ideological 
negotiation and analyze its impact as mediated ‘reality’ 
in its own right [53, p. 238].  

The findings from this study prove that independent 
news judgments exist in places that are deemed less 
democratic. Although restricted, the ideology of 
independent news judgments as illustrated by 



56    International Journal of Crisis Communication, 2019, Vol. 3, No. 3 Mohd Faizal Kasmani 

MalaysiaKini and Sinar Harian, has managed to find its 
way through the support of those who are dare to 
champion such a service, in this case the founders of 
both news organisations. Not only does independent 
journalism also receive the support of the public, but 
elected politicians, political elites and rulers also see 
value in the provision of independent information and 
credible news judgement. This shows that Malaysian 
journalists have ample knowledge of journalistic 
practices in providing high quality and independent 
news coverage [22].  

Placing this study in the wider context, the findings 
support the argument that similarities and differences in 
journalistic values are not dictated by political systems 
but are based on a desire for the independence and 
autonomy of journalism. This is in line with the 
argument put forward by Hanitzsch [26] that the term 
journalism culture refers to a plurality of ‘worlds of 
journalism’ rather than the idea of one single notion of 
journalism. Although the rise of professionalism in 
global journalism is closely related to the 
conceptualisation of a shared occupational ideology, 
based on the idea that journalists all over the world 
share the same understanding about values and 
practices, the meaning of abstract concepts such as 
press freedom is not fixed and universal, but is 
influenced by cultural traditions, historical experiences 
and political values. 

REFERENCES 

[1] Aggarwala N. What is Development News? Journal of 
Communication. 1979; 29(2): 181‐2. 
https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1979.tb02961.x 

[2] Anuar MK. Politics and the Media in Malaysia. Kasarinlan: 
Philippine Journal of Third World Studies. 2005 Oct 
22;20(1):25-47. 

[3] Merican AM. Development Journalism: what's new?. Jurnal 
Komunikasi: Malaysian Journal of Communication. 2018 Mar 
12;3. 

[4] Brown G. The rough and rosy road: Sites of contestation in 
Malaysia's shackled media industry. Pacific Affairs. 2005 Apr 
1;78(1):39-56. 
https://doi.org/10.5509/200578139 

[5] Rajaratnam UD. Role of traditional and online media in the 
12th general election, Malaysia. The Journal of the South 
East Asia Research Centre for Communications and 
Humanities. 2009;1(1):33-58. 

[6] Giersdorf S, Croissant A. Civil society and competitive 
authoritarianism in Malaysia. Journal of Civil Society. 2011 
Apr 1;7(1):1-21. 
https://doi.org/10.1080/17448689.2011.553401 

[7] Kenyon AT. Investigating chilling effects: News media and 
public speech in Malaysia, Singapore and Australia. 
International Journal of Communication. 2010 Apr 22;4:28. 

[8] George C. The internet's political impact and the 
penetration/participation paradox in Malaysia and Singapore. 
Media, Culture & Society. 2005 Nov;27(6):903-20. 
https://doi.org/10.1177/0163443705057678 

[9] Weiss ML. Parsing the power of “New Media” in Malaysia. 
Journal of Contemporary Asia. 2013 Nov 1;43(4):591-612. 
https://doi.org/10.1080/00472336.2012.759332 

[10] Abbott J. Democracy@ internet. org Revisited: analysing the 
socio-political impact of the internet and new social media in 
East Asia. Third World Quarterly. 2012 Mar 1;33(2):333-57. 
https://doi.org/10.1080/01436597.2012.666015 

[11] Steele J. Professionalism online: How Malaysiakini 
challenges authoritarianism. The International Journal of 
Press/Politics. 2009 Jan;14(1):91-111. 
https://doi.org/10.1177/1940161208326927 

[12] comScore. MDA and comScore release ranking of top web 
entities in Malaysia for January 2015. Available at: 
https://www.comscore.com/Insights/Market-Rankings/MDA-
and-comScore-Release-Rankings-of-Top-Web-Entities-in-
Malaysia-for-January-2015 

[13] Sinar Harian. (no date). Profile. Available from 
http://advertising.karangkraf.com/newspaper/profile-
1.135384 [01/03/2014] 

[14] Wan RG, Nurul SNMN & Ilyas AG. The Neutrality of Sinar 
Harian Newspaper in Malaysian Politics. World Applied 
Sciences Journal. 2013; 28(11): 1481-1487.  

[15] Voltmer K, Wasserman H. Journalistic norms between 
universality and domestication: Journalists’ interpretations of 
press freedom in six new democracies. Global Media and 
Communication. 2014 Aug;10(2):177-92. 
https://doi.org/10.1177/1742766514540073 

[16] McNair B. Cultural chaos: journalism and power in a 
globalised world. Routledge; 2006 May 5. 
https://doi.org/10.4324/9780203448724 

[17] Thompson MR. Whatever happened to" Asian values"?. 
Journal of Democracy. 2001;12(4):154-65. 
https://doi.org/10.1353/jod.2001.0083 

[18] Diamond L. Elections without democracy: Thinking about 
hybrid regimes. Journal of democracy. 2002;13(2):21-35. 
https://doi.org/10.1353/jod.2002.0025 

[19] Rodan G. Transparency and authoritarian rule in Southeast 
Asia: Singapore and Malaysia. Routledge; 2004 Aug 2. 
https://doi.org/10.4324/9780203421017 

[20] Tan JE, Ibrahim Z. Civil Society in the Making. Petaling Jaya: 
SIRD. Book Reviews. 2012;40:257-69. 

[21] Habermas J, Habermas J. The structural transformation of 
the public sphere: An inquiry into a category of bourgeois 
society. MIT press; 1991. 

[22] Josephi B. How much democracy does journalism need?. 
Journalism. 2013 May;14(4):474-89. 
https://doi.org/10.1177/1464884912464172 

[23] Zelizer B. On the shelf life of democracy in journalism 
scholarship. Journalism. 2013 May;14(4):459-73. 
https://doi.org/10.1177/1464884912464179 

[24] Weaver DH, Willnat L, editors. The global journalist in the 
21st century. Routledge; 2012 Jun 25. 
https://doi.org/10.4324/9780203148679 

[25] Deuze, M. (2005) What is journalism? Professional identity 
and ideology of Journalists Reconsidered. Journalism: 
Theory, Practice and Criticism, 6 (4), pp. 442–464. 
https://doi.org/10.1177/1464884905056815 

[26] Hanitzsch T. Deconstructing journalism culture: Toward a 
universal theory. Communication theory. 2007 Oct 
23;17(4):367-85. 
https://doi.org/10.1111/j.1468-2885.2007.00303.x 

[27] Milberry KM. Gatewatching: Collaborative online news pro-
duction. Canadian Journal of Communication. 2006;23;31(3). 
https://doi.org/10.22230/cjc.2006v31n3a1740 

[28] Matheson D. Weblogs and the epistemology of the news: 
Some trends in online journalism. New media & society. 
2004 Aug;6(4):443-68. 
https://doi.org/10.1177/146144804044329 



Journalism and Democracy International Journal of Crisis Communication, 2019, Vol. 3, No. 3     57 

[29] Schudson M. The objectivity norm in American journalism. 
Journalism. 2001 Aug;2(2):149-70. 
https://doi.org/10.1177/146488490100200201 

[30] Fowler R. Language in the News: Discourse and Ideology in 
the Press. Routledge; 2013 Oct 8.  
https://doi.org/10.4324/9781315002057 

[31] Richardson J. Analysing newspapers: An approach from 
critical discourse analysis. Palgrave; 2006 Oct 23. 
https://doi.org/10.1007/978-0-230-20968-8_7 

[32] Fairclough N. Language and power. Longman; 2001. 
[33] Barkho L. Unpacking the discursive and social links in BBC, 

CNN and Al-Jazeera's Middle East reporting. Journal of Arab 
& Muslim Media Research. 2007 Dec 21;1(1):11-29. 
https://doi.org/10.1386/jammr.1.1.11_1 

[34] Anand, R. Anwar: More Malay support for Pakatan now 
MalaysiaKini. 2013; 1 May. 

[35] Ahmad F. Pakatan senses winds of change in state. 
MalaysiaKini. 2013; 1 May 

[36] Anand, R. PKR: PM's Office linked to flying in dubious voters. 
MalaysiaKini. 2013; 2 May. 

[37] MalaysiaKini. PMO denies involvement in mass suspect-
voters ploy. 2013; 2 May 

[38] Adila R. Sabah voters home on ‘mysterious’ chartered flight. 
MalaysiaKini. 2013; 3 May 

[39] Loone, S. Anwar vows no retributive justice for political foes. 
Malaysiakini. 2013; 4 May. 

[40] MalaysiaKini. Najib’s ratings slide, BR1M not working. 2013; 
3 May. 

[41] Zakaria, H. Pakatan disputes GE13 results, claiming fraud. 
MalaysiaKini. 2013; 6 May 

[42] Chie, KG. Bersih to set up tribunal to probe election fraud. 
MalaysiaKini. 2013; 6 May. 

[43] Sinar Harian. Luar bandar sokong kerajaan. 2013; May 2. p. 
2. 

[44] Sinar Harian. Anwar mahu Husam ‘buka pintu Putrajaya’. 
2013; May 2. p. 2. 

[45] Sinar Harian. Maniesfesto PR lebih dekat dengan orang 
muda. 2013; May 1. p. 2. 

[46] Sinar Harian. Debat manifesto masih boleh jadi kenyataan. 
2013; May 1. p. 2. 

[47] Sinar Harian. Muhyiddin minta KPN siasat. 2013; May 4. p. 
2. 

[48] Sinar Harian. Cubaan gugat ketenteraman. 2013; May 4 .p. 
2. 

[49] Sinar Harian . Simbolik harapan rakyat: Nurul Izzah. 2013; 
May 4. p. 4. 

[50] Sinar Harian. SPR nafi tuduhan, 2013; May 3. p. 2. 
[51] Sinar Harian. BN kekal memerintah. 2013, May 6. p. 2. 
[52] About MalaysiaKini (no date). Profile. Available from 

http://about.malaysiakini.com [01/04/2015] 
[53] Fürsich E. In defense of textual analysis: Restoring a 

challenged method for journalism and media studies. 
Journalism studies. 2009 Apr 1;10(2):238-52. 
https://doi.org/10.1080/14616700802374050 

 

Received on 20-11-2019 Accepted on 10-12-2019 Published on 25-12-2019 
 
DOI: https://doi.org/10.31907/2617-121X.2019.03.03.1 
 
© 2019 Mohd Faizal Kasmani; Licensee Green Publishers. 
This is an open access article licensed under the terms of the Creative Commons Attribution Non-Commercial License 
(http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/) which permits unrestricted, non-commercial use, distribution and reproduction in 
any medium, provided the work is properly cited. 
 

 


